Ondernomen acties

 

 

In dit stukje ga ik vertellen hoeveel ik al heb gedaan en wat ik heb gedaan. Hierin ga ik het per leerdoel opstellen waardoor we uiteindelijk goed kunnen zien hoeveel ik heb gedaan en hoelang ik hieraan heb gewerkt. dit deel zal dat ook veel worden aangepast en dit zal dus veel veranderen uiteindelijk. Toch kan u hier zien wat ik tot nu toe al heb gedaan per leerdoel. 

Extra acties:

BHV cursus

In blok 4 werd er een BHV cursus aangeboden voor studenten door de studievereniging WE-Fi. Toevallig heb ik deze BHV cursus op dinsdag 14 mei 2019 ook gehad. Bij de uitleg stond vermeld dat je deze uren ook mocht gebruiken voor persoonlijk leiderschap. Hierom zal ik uitleggen wat ik heb gedaan en wat ik heb geleerd:

De avond begon met een korte introductie en een samenvatting van de avond. Vervolgens begonnen we met het eerste onderdeel waarin 4 oefeningen werden uitgevoerd:

- Leren reanimeren en het omgaan met een AED.

- Leren verplaatsen van iemand die buiten bewustzijn is. 

- Wat te doen als iemand stikt. 

- iemand stabiel neerleggen als hij/zij buiten bewustzijn is.

vervolgens werd de groep in 4 delen gesplitst van 3 mensen en kregen we plaatjes te doen met daarop verschillende situaties. Dit waren plaatjes met verschillende situaties zoals bijvoorbeeld iemand die was gebeten door een hond en iemand die een allergische reactie had. Hierbij moest je bij ieder plaatje opschrijven wat er aan de hand was en hoe je eerste hulp kon verlenen. 

Als laatste onderdeel moest je leren hoe je een drukverband aanlegt en kregen we nog wat informatie over allerlei bijzaken. Op het einde moest ik de avond samenvatten, omdat ik als enige nog nooit BHV training had gehad. 

 

 

Presenteren:

Om mijn presenteren te verbeteren heb ik ook al een aantal acties ondernomen. Op dit moment heb ik me namelijk al aangemeld voor promo- student en hier ook al mijn beschikbaarheid ingezet. Wanneer ik wordt ingezet krijg ik later nog te horen, maar ik heb het wel ingevuld. Ook volgen vanaf volgende week de presentaties voor het vak marketing, Business management en voor commercieel vakmanschap. Hiervoor zal ik me dus moeten voorbereiden en hoogstwaarschijnlijk zal ik 1 of 2 presentaties moeten geven. 

Een van mijn acties was het aanmelden om promo student te worden. Hiervoor heb ik op dit moment al een aantal acties ondernomen namelijk:

- Op het een middelbare school in Breda , het Markenhage, heb ik presentaties gegeven voor kinderen uit klas 4 havo en 4 vwo. Hiervoor heb ik in totaal 5 presentaties gegeven die in totaal ongeveer 3,5 uur hebben geduurd. Verder duurde de voorbereiding ook nog is 1 uurtje en de reistijd ongeveer 1 uur. In totaal komt dit dus op een totaal van 5,5 uur.  over deze dag heb ik een klein stukje geschreven als bevestiging dat ik er was:

23 nov 2018:

Deze dag was ik gevraagd om een paar presentaties te geven aan kinderen uit 4 havo en 4 vwo om op deze manier de opleiding commerciele economie te promoten. Samen met Arlon, een leraar marketing, hebben we op de school het Markenhage in Breda een aantal presentaties van een half uur gegeven. Deze waren vooral om een beetje te laten zien hoe de opleiding in elkaar zit en wat je er nou daadwerkelijk leert. Deze dag bestond uit een aantal rondes die ongeveer een half uur duurde en hierin werdt een presentatie met een PowerPoint gegeven aan een lokaaltje met kinderen. 

Geleerd:

Hiervan heb ik vooral geleerd dat niet elke presentatie even enthousiast wordt ontvangen. Toch moet je er tijdens je presentatie op  letten dat je hierdoor niet zelf inkakt. Dit is af en toe nog vrij lastig merkte ik, maar ik vond dit wel een hele goede training hiervoor. Verder vond ik het presenteren aan het begin spannend, maar naarmate ik meer presentaties gaf werd ik een stuk zelfverzekerder en begon ik het ook nog heel leuk te vinden. Hierom ben ik heel blij dat ik dit heb gedaan en hoop ik dit in de toekomst nog veel vaker te doen. In de toekomst ga ik hier meer gebruik van maken en door deze actie te ondernemen heb ik geleerd hoe ik  mezelf niet alleen nu maar ook in de toekomst enthousiast moet houden en niet in moet kakken tijdens het presenteren. 

 

- Verder heb ik een training gehad op school voor promo studenten. Hierbij heb ik geleerd hoe te handelen in bepaalde situaties op open dagen bijvoorbeeld. Zo heb ik geleerd hoe ik beter kan reageren als er bijvoorbeeld een lastige ouder bij is of als iemand nog helemaal niet weet wat hij of zij als vervolgstudie wilt. Vervolgens moesten we onszelf gaan voorstellen en hierbij kregen we feedback over hoe we dit het best konden doen. Deze training duurde in totaal van 6 tot 9 dus dit komt op een totaal van 3 uur.    

hieronder vind u het certificaat ter bevestiging van mijn deelname:

Spreken met je lichaam:

Het eerste deel moest je proberen te herkennen aan iemands stem en aan iemand lichaamstaal welke emotie hij of zij uitbeeld.

Vervolgens krijg je de verdeling tussen verbale, vocale en visuele communicatie te zien. Hieruit zie je dat het vrij gelijk is, maar toch is visueel oftewel lichaamstaal wel het belangrijkste. Dit betekent natuurlijk niet dat vocaal en verbaal niet belangrijk is. Bij verschillende situaties is de verdeling weer anders. Bij een presentatie is verbaal juist het belangrijkste en bij het overtuigen van iemand is je lichaamstaal juist heel erg belangrijk.

Vervolgens ging je kijken of je je eigen lichaamstaal kon toepassen in de praktijk en of je met je lichaamstaal kon overbrengen wat je daadwerkelijk wilde zeggen.

Geleerd:

Hiermee heb ik geleerd dat ik bij elke gesprek, elke presentatie en elke keer dat ik iemand moet overtuigen rekening moet houden met hoe ik sta. Ook bestaat er zoiets als een powerpose hiermee probeer je kracht uit te stralen tijdens een gesprek. Ook heb ik geleerd dat ik opener moet zijn tijdens mijn gesprekken en mensen moet blijven aankijken. Van mezelf weet ik dat ik snel afgeleid ben en altijd overal naartoe kijk, maar ik zal toch moeten proberen een persoon aan te blijven kijken. Hiervoor ga ik heel erg mijn best doen, maar dit zal ik niet in een paar maanden kunnen veranderen. Toch ga ik hier in de toekomst verder mee oefenen om te proberen mijn presentaties beetje bij beetje te verbeteren. Deze actie zie ik dan ook als een goede actie aangezien ik echt heb geleerd dat niet alleen mijn woorden, maar ook mijn non-verbale houding erg belangrijk zijn tijdens het presenteren. 

Hieronder vind u het certificaat:

Engels verbeteren:

Hieronder vind u een aantal Engelse teksten hiermee probeer ik niet alleen mijn woordenschat te verbeteren, maar ook mijn concentratie. 

Geleerd:

Ik heb hier met deze teksten vooral veel nieuwe woorden geleerd en kan ik dus langzaamaan zijn woordenschat verbeteren,  maar ik heb ook geleerd dat ik als ik mijn best doe en zo veel mogelijk stoorzenders elimineer zoals mijn telefoon dat ik me eigenlijk steeds beter kon concentreren. Dit zal niet in tien teksten lukken, maar langzamerhand zal ik mijn woordenschat verbeteren en dus beter Engels kunnen spreken en verstaan. 

Engelse teksten

1.

https://edition.cnn.com/2019/01/15/tech/amazon-alexa-guard/index.html:

How Alexa knows the difference between a breaking window and a wine glass.

Difficult words:

2.

https://us.cnn.com/2019/01/16/economy/shutdown-long-term-economic-impact/index.html

The shutdown is coming at the worst time for the economy

 

Difficult words:

3.

https://www.theguardian.com/uk-news/2019/jan/16/hitman-guilty-murdering-salford-mr-big-paul-massey-mark-fellows 

Hitman guilty of murdering Salford 'Mr Big' Paul Massey

Difficult words:

Israel must not be allowed to use Eurovision as a propaganda tool

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/18/israel-eurovision-propaganda-oppression-palestinians 

Difficult words:

5. 

UK government backs campaign for recycling bases in Pakistan

Https://www.theguardian.com/environment/2019/feb/18/uk-government-recycling-bases-pakistan

Difficult words:

Lessen:

Hieronder vind u een aantal lijsten met woorden die ik persoonlijk moeilijk vond en de vertaling niet van wist uit de lessen van Bedrijfscommunicatie. Hierdoor hoop ik mijn toets voor Bedrijfscommunicatie beter te kunnen maken en mijn woordenschat te verbeten. De woorden die voorbij komen in de les die ik niet begrijp zouden ervoor kunnen zorgen dat ik mijn toets lastiger kan maken. Hopelijk zal ik de moeilijke woorden uit de les nu beter begrijpen en kan ik mijn toets beter maken. Ik heb één les gemist dus hierom heb ik slechts uit 4 lessen de moeilijke woorden kunnen halen deze vind u hieronder:

Engelse leesteksten: 

Voor de laatste actie voor het verbeteren van mijn Engels heb ik 2 vwo leestoetsen gemaakt om op deze manier te proberen mijn Engels toch nog een stukje op te krikken. Het grootste voordeel van Engelse leesteksten is dat je tijdens de toets alles kan vertalen wat je niet snapt. Zo mag je elk woord opzoeken en kan je deze bij de woorden zetten in de tekst, want je mag gewoon op je toetsen schrijven. Ik heb gemerkt dat als je geconcentreerd in je toets zit dat je dan in een soort Engelse vibe zit en dat je makkelijker door je toets komt. Als je om de tekst stopt moet je de hele tijd switchen tussen Engels en Nederlands en hierdoor maak je je toetsen minder goed. Toch merk ik dat ik hier wel van heb geleerd, maar als ik mijn Engels nog beter wil krijgen zal ik hier meer op moeten oefenen.

Geleerd:

Zo heb ik geleerd dat als je je ergens goed op concentreert en je zoveel mogelijk stoorzenders uitschakelt dat je je toetsen beter maakt. Hierom zal ik dus in de toekomst proberen afleiding te verminderen zoals mijn telefoon uitzetten, een raam dichtdoen om minder last van buiten te hebben en mijn familie in te lichten dat ik ergens mee bezig ben zodat deze mij ook niet storen. Op deze manier kan ik dan proberen voorbereidende opdrachten beter te maken en het leren voor tentamens soepeler te laten verlopen.  

Hieronder vindt u een aantal foto's van de gemaakte toetsen. Ik heb niet alle foto's op de site aangezien dit er 27 waren dus ik heb er gewoon een paar tussenuit gehaald: 

Concentratie verbeteren:

Bij New Heroes heb ik de training 'ik loop over en ik loop vast' gedaan.  

Wat ik vooral heb geleerd van ´ik loop over en ik loop vast´:

Dat ik moet letten op mijn uitstelgedrag. Dit is iets waar ik veel tegen aan loop aangezien ik dit vaak doe. Zo heb ik dit in eerste instantie ook met PL gedaan dus hier probeer ik zo goed mogelijk in te groeien.

Ook ben ik het ABC-model voor het eerst uitgelegd gekregen:

A: de gebeurtenis (activating event)

B: de gedachtes over die gebeurtenis (beliefs)

C: de emoties en het gedrag (consequences)

Vervolgens worden “d’ en ‘E’ toegevoegd aan het model

D: Uitdaging: Het uitdagen van je eigen gedachte.

E: effectieve gedacht:

Bij de 5 kerngedachtes kwamen ‘lage frustratietolernatie’  en ‘eisend moralist’ het meest overeen. Dit herken ik het meest in mezelf de andere een beetje, maar deze toch het meest dit kwam tevens ook uit de test.

 

Geleerd:

Deze actie was niet heel bruikbaar naar mijn mening. Alles wat ik heb gedaan voor deze actie zal ik hoogstwaarschijnlijk weer vergeten of wist ik al. Het enige wat ik heb geleerd en waar ik in de toekomst aan ga werken is mijn uitstelgedrag. I.p.v. dat ik alles uitstel ga ik dingen op tijd afmaken en niet alles moet uitstellen tot het laatste moment. 

 

hieronder vind u het certificaat:     

Plannen:

Hieronder vind u weekplanningen van medestudenten en hierbij feedback en verbeterpunten die ik hieruit heb gehaald:

Bovenstaande planning is van David Snoeijs. 

Overeenkomsten: 

  • Beide maken we gebruik van kleuren om verschil tussen bepaalde zaken te onderscheiden. 

Verschillen:

  • Bij mijn planning maak ik gebruik van een kleine to do list en David heeft dit niet. 
  • Op mijn planning is ieder uur van de dag te zien en op die van David alleen wanneer iets is gepland. 

toepassingen op mijn eigen planning: 

  • David laat maakt gebruik van felle kleuren en deze zijn dan ook wat duidelijker te onderscheiden in zijn planning. Deze zal ik vanaf volgende week ook gaan gebruiken in mijn planningen. 

Hieronder vind u mijn weekplanningen. 
toelichting:

week 41

Dit is mijn planning voor week 41

week 42

week 43

week 44

week 45

week 46

week 47

week 48

week 49

week 50

Week 3

Week 4

week 5

Week 6

week 7

Week 8

week 9

week 10

week 11

week 12

week 13

week 14

week 15

week 16

week 17

week 18

week 19

Maak jouw eigen website met JouwWeb