Reflectie op mijn leerdoelen en acties:

 

Leerdoelen:

Algemeen:

Over het algemeen ben ik tevreden met de leerdoelen plannen en presenteren, maar denk ik dat ik meer had kunnen halen uit mijn Engels verbeteren en Concentratie verbeteren. Ook is het lastig om te meten of mijn Engels is verbeterd en hierdoor weet ik dus niet goed of de actie nou wel of niet is geslaagd. Voor mijn leerdoelen plannen en presenteren ben ik wel heel erg tevreden hierover is meer te lezen per onderstaand stukje. Toch ga ik volgend jaar andere acties kiezen. Als tip kreeg ik mee om ook acties te kiezen die ik leuk vind. Op deze manier is de motivatie groter als ik deze uit ga voeren en vind ik het leuk om over deze leerdoelen te leren en mezelf hierin te verbeteren.

- Plannen: 

Dit is het meest nuttige leerdoel dat ik dit jaar heb gehad. Hiervan heb ik niet alleen dit jaar profijt, maar de komende jaren zal ik hier ook nog een hoop profijt van hebben. Dit leerdoel heeft me geleerd structuur te brengen in mijn leven en dit heeft er mede door geleid dat ik dit jaar hopelijk zal halen. Zonder dit leerdoel zou ik een hoop minder overzicht hebben in mijn taken en hierom vind ik dit dus het belangrijkste leerdoel van dit afgelopen jaar. Ook heb ik met dit leerdoel mijn uitstelgedrag weten te verminderen. Met dit leerdoel krijg ik overzicht en door dit overzicht kom ik erachter dat het op tijd maken van mijn huiswerk bijvoorbeeld ervoor zorgt dat ik tijd heb voor leuke dingen in het weekend. Mocht ik dit uitstellen dan kan het zo zijn dat ik dit op de leuke momenten moet doen en dingen mis en dit zou onnodig zijn. 

- Presenteren:

Ook het leerdoel presenteren is mij zeer goed bevallen. Het afgelopen jaar ben ik flink gegroeid in het voorbereiden en geven van presentaties. Zo ben ik een stuk zekerder geworden tijdens het presenteren en snap ik beter hoe ik een presentatie moet voorbereiden. Dit is niet alleen iets dat ik dit jaar goed heb kunnen gebruiken, maar in de rest van mijn opleiding en daarna zal ik hier ook profijt van hebben. Hierom kan ik dit leerdoel ook bestempelen als geslaagd. 

- Engels verbeteren:

Over dit leerdoel ben ik minder tevreden. Dit komt vooral doordat de acties die ik hiervoor heb uitgevoerd vooral op de lange termijn bruikbaar zijn. Engels is natuurlijk een lastige taal en het is dus lastig om dit in een jaar helemaal te beheersen. Hierom bestempel ik dit leerdoel niet als mislukt, maar meer als voorbeeld dat ik dus betere acties moet bedenken die ook op de korte termijn goed te meten zijn. In de toekomst zal ik dit moeten blijven oefenen doormiddel van testen en misschien zelfs een cursus hier ben ik nog niet helemaal over uit. Mocht ik dit leerdoel volgend jaar leren dan zal ik zeker proberen hier meer uit te halen, want hier had meer ingezeten. 

- concentratie verbeteren:

Ook dit leerdoel is niet zo gelopen als ik ervan had verwacht. Mijn acties waren ronduit slecht en hierom vind ik dus dat dit leerdoel net als Engels niet helemaal is geslaagd, maar het ook een voorbeeld is. De acties die ik heb gekozen zijn niet zo uitgepakt als ik had gehoopt. Ik heb wel een aantal dingen geleerd, maar net als Engels zal ik hier langer voor moeten oefenen om resultaten te kunnen laten zien. Toch is dit leerdoel wel heel erg van toepassing op mijzelf aangezien ik snel afgeleid ben en ik veel stoorzenders ken. Mocht ik dit leerdoel volgend jaar weer kiezen dan zal ik zeker proberen betere acties te bedenken die goed te meten zijn en waar ik dus ook daadwerkelijk resultaat voor kan zien. 

 

Acties:

Presenteren:

- Aanmelden als promo student: 

Als promo student heb ik kunnen oefenen met het presenteren. De eerste keer presenteren vond ik het persoonlijk spannend om het te doen. Toch heb ik er wel een hoop zelfvertrouwen van gekregen. Uiteindelijk vind ik wel dat ik meer had kunnen doen als promo student. Helaas was ik vaak te laat met aanmelden en had ik meer kunnen leren. Voor jaar 2 ga ik me dus sneller aanmelden en zorgen dat ik meer kan doen als promo student. 

- presenteren in de klas: 

Dit is de actie waar ik naar mijn mening het meeste van heb geleerd. Niet alleen het oefenen in de lessen, maar vooral de feedback die ik heb gekregen van de docenten tijdens de toetsen. Hiervan heb ik veel tips gekregen op basis van mijn non-verbale houding tijdens het presenteren. Deze was in eerste instantie niet goed en na de tips ben ik hier beter op gaan letten. Dit is slechts een enkel voorbeeld, maar alles tips samen hebben er wel voor gezorgd dat de presentaties die ik geef sterker zijn en beter overkomen. 

- spreek met je lichaam (new heroes):

Dit leerdoel was ook zeer leerzaam. Hiervan heb ik geleerd dat niet alleen je woorden, maar vooral je lichaam belangrijk is tijdens een presentatie. Je houding is heel erg belangrijk. Dit leerdoel was dus ook zeer nuttig voor mijn komende jaren en ik ben blij dat ik deze actie heb gekozen.

Engels verbeteren:

- Engelse teksten verwerken:

Hiervoor heb ik 5 teksten verwerkt door de moeilijke woorden te vertalen. Hiervan heb ik helaas niet heel veel geleerd. Om mijn woordenschat goed te verbeteren zal ik dit nog lang moeten blijven oefenen. Dit zal ik de komende jaren blijven oefenen maar als actie  was dit niet de beste keuze.

- vwo examens maken:

Door dit te oefenen heb ik wel degelijk wat geleerd. Zo heb ik vooral geleerd dat je door afleiding te verminderen en je beter te concentreren je de examens beter kan maken en dit ga ik dan ook in de toekomst doen zodat ik voorbereiding van de lessen beter kan maken. Door de vragen te maken wordt je gedwongen de teksten te begrijpen en te vertalen. Hierdoor verbeter  je niet alleen je woordenschat maar ook nog je grammatica. Hierom ben ik dus blij dat ik deze actie heb gekozen, want hier heb ik de komende jaren ook nog profijt van.

- moeilijke woorden uit de lessen:

Dit jaar heb ik niet genoeg gehad aan deze actie. Ik had hier meer uit kunnen halen maar toch was de actie wel bruikbaar. Door de moeilijke woorden uit de lessen op te schrijven en te vertalen begreep ik beter wat er tijdens het tentamen moest gebeuren en hier heb ik dus veel aan gehad. Voor jaar 2 en later heb ik er niet heel veel aan alleen mijn woordenschat is er wel door verbeterd en dit is wel fijn.

Concentratie verbeteren:

- Engelse teksten verwerken: 

Hiervoor heb ik mijn best gedaan iedere keer pas afgeleid te raken nadat ik mijn engelse tekst helemaal had verwerkt. Bij de wat kortere teksten was dit geen probleem, maar bij de langere teksten had ik soms na ruim een half uur wel het idee dat ik afgeleid raakte. Door dit te blijven oefenen hoop ik hier beter in te gaan worden, maar dit zal ik in de toekomst blijven doen. Deze actie heeft dus wel nut gehad, maar als ik alles eruit wil halen wat erin zit zal ik moeten blijven oefenen.

- ik loop over ik loop vast:

Hiervan heb ik naar mijn mening niet veel van geleerd. Na de oefeningen kwamen er alleen dingen naar voren die ik al wist. Hierom vind ik dit een van de meest nutteloze acties die ik voor persoonlijk leiderschap dit blok heb gedaan. 

Plannen:

- weekplanning:

Dit is de actie die mij dit jaar het meest heeft geholpen. Deze actie heeft mij overzicht gegeven over mijn weken en als ik dit blijf doen heb ik hier in de toekomst heel veel baat bij. Hierom vind ik dit de actie die mij het meest heeft geleerd en waar ik niet alleen in jaar 2 maar ook de jaren daarna het meeste aan zal hebben.

- Planningen vergelijken:

Door te kijken naar andere heb ik mijn planning met die van andere kunnen vergelijken. Hiervan heb ik geleerd dat er verschillende mogelijkheden zijn met betrekking tot het maken van planningen. Voor iedereen kan je planning anders zijn. Wat ik met deze actie heb geleerd kan ik gebruiken in jaar 2 en dit beschouw ik dus ook al een zeer nuttige actie. 

- Timemanagement new heroes:

Dit is ook een zeer nuttige actie geweest hiervan heb ik veel tips gekregen die ik kan terugvinden in mijn planningen. Zo heb ik geprobeerd om niet alle tijd in te plannen, maar ook extra uren voor school zodat ik geen extra uren hoef vrij te maken voor school. Deze actie is net als de andere acties van dit leerdoel zeer nuttig voor de komende jaren.